top of page
  • תמונת הסופר/תilana biller

בין החנוכיות בירושלים


יצאתי לסיור מודרך בנוף שכונות האבן בין הסמטאות הצרות, הקסומות ובין החנוכיות הדולקות ברובע היהודי בעיר העתיקה בירושלים, נכנסנו לחצרות הרובע, עברנו בשרשרת השכונות הנקראות נחלאות שנמצאות במרכז העיר קרוב לשוק מחנה יהודה, התמקדנו בחלקן החרדי כמו כנסת ישראל ושכנותיה, שכונת רחביה, שכונת שערי חסד, אוהל משה, מזכרת משה, שכונת זיכרון משה ועוד...

בכל חלון ניתן היה לראות חנוכיות בשלל צבעים מאירות את רחובות העיר ויוצרות אווירה מיוחדת וססגונית וחוויית צפייה בחנוכיות המוארות.

בשכונות החרדיות לא מסתפקים בלהדליק נרות חנוכה בבית, אלא מוציאים את החנוכייה עם השמן או הנרות בתוך כיסוי זכוכית ענק למפתן הדלת או לחלון בכדי ל"פרסם את הנס" לעוברים ושבים.

במהלך הסיור מהמדריך הסביר על מנהגי החג, ההיסטוריה של החג, סיפורי חג החנוכה, ההיסטוריה של השכונות וסיפורי השכונות והמנהגים הנהוגים בכל שכונה ושכונה.

ברחוב הגלבוע בשכונת 'אוהל משה', כפי שמעידות התמונות שנתלו כאן על הקירות, במסגרת פרויקט "תמונה באבן", נמצא בית משפחת כהן החלבן, בית משפחת פרנס, ששימשו מאות שנים כקברנים, ובית משפחת נבון בה גדל הנשיא החמישי של מדינת ישראל וכותב "בוסתן ספרדי" יצחק נבון.

בית משפחת נבון /צילום יאיר זיידנר

על הקיר של בית הכנסת הגר"א שבשכונת "שערי צדק" נמצא שעון מפורסם שבנה משה שפירא, יהודי חרדי, ממאה שערים. שעון זה מיוחד שכן המוט על גבי השעון אינו קובע את השעה אלא נקב הנמצא בקצהו. נקב זה מסמן נקודת אור על גבי צילו של המוט.

לקראת סיום הסיור עברנו דרך רחוב שירזלי היפיפה בשכונת "מזכרת משה" ובו בית הכנסת 'חסד ורחמים' עם השערים המיוחדים שלו - עבודת אומנות לתפארת.

רוב שכונות הנחלאות בירושלים נחשבות לשכונת חצר. "שכונת חצר" היא הצורה העיקרית שעל פיה נבנו שכונות היהודיות מחוץ לחומות ירושלים בסוף המאה ה- 19 ובתחילת המאה ה-20. ייחודה של שכונת החצר היא בהתרכזותה סביב מרחב ציבורי משותף, הוא "החצר", שבה מוקמו בדרך כלל המתקנים המשותפים ובהם בור המים, התנור השכונתי וכו'. מאוחר יותר בבנייה מחוץ לחומות, בניית שכונה במתכונת חצר משותפת הסגורה מכל עבריה העניקה גם תחושת ביטחון והגנה וגם רצון לשמור על צביון השכונה הסגורה והשגחה על הילדים והנוער בחצר המשותפת.

כיום לאורך הסמטאות פזורים פתחיהם הסגורים של בורות המים הרבים, אשר שימשו את התושבים עד שנות ה - 20 במאה ה – 20 לשתייה, לרחצה ולכביסה, בהתאם לאיכות המים.

כמובן שלא ויתרנו על סופגנייה ירושלמית אורגינאלית ועצרנו באחת ממאפיות אנג'ל.

סיימנו את הסיור בסמוך לשוק מחנה יהודה.

הסיור מתאים לכל הגילאים מקטנים ועד גדולים.

חוויה ייחודית, מרגשת, שחיממה לי את הלב!

 

 

 

{my private collection}

אוסף פרטי

a place for things i love

 

  • Facebook Classic
  • Instagram Social Icon
bottom of page