top of page
  • תמונת הסופר/תilana biller

מסע למרוקו וקניות בשווקים הטובים ביותר בעולם


שווקים הם מאפיין מרכזי בחיי המרוקאים, ובין האטרקציות הגדולות ביותר של המדינה לתיירים המבקרים במרוקו. לכל עיר יש את מרכז השוק המיוחד שלה, לערים גדולות כמו פס ומרקש יש מבוך של רחובות שבכל אחד מהם יש פריטים רבים בעבודות יד מסוג שונה, ובכפרים יש מאות שווקים שבועיים, כול שוק ביום אחר בכל כפר באזור.

כל שוק מתמחה בסוג מסוים של מוצרים, כמו בגדים, תכשיטים, מזון או שטיחים. כיום רוב השווקים חופפים, ובכמה ערים אין מחיצות בין סוגי הפריטים.

בין אם אתם לא קונים גדולים, טיול לשוק היא חוויה תרבותית, שאסור לפספס בטיול למרוקו.

מרוקו ידועה במלאכת עבודות יד כולל שטיחים מצמר בעבודת יד, שטיחים דקים באריגה, עבודות בעץ, תכשיטים מכסף וזהב, פריטים רבים מנחושת, צעיפים יפים, פריטי מזון הכוללים זיתים, שמנים ותבלינים.

אז מה לקנות?

שמנים

שמן ארגן

argan-oil

מרוקו ידועה במגוון התבלינים והשמנים הייחודיים שבה. הפופולארי שבהם הוא שמן הארגן, אשר נחשב לאחד השמנים הטובים ביותר בעולם.

שמן הארגן מיוצר מפרי עץ הארגן. שמן נקרא גם שמן ארגן מרוקאי כי עצי הארגן גדלים באופן טבעי בדרום מערב מרוקו כי שם הם מתאימים היטב לתנאים הסביבתיים הקשים והיבשים.

שמן הארגן הטהור מוכר במרוקו בתור שמן ״עץ החיים״, שכן ניחן בסגולות רפואיות רבות; סגולותיו בטיפוח העור, בטיפוח השיער, הציפורניים ובטעמו האגוזי, הייחודי, העשיר והמיוחד.

השמן נקרא גם לעיתים קרובות בשם "זהב נוזלי", וזה לא לחינם. שמן ארגן מרוקאי מאוד עשיר בחומרים מזינים ומועילים הכוללים חומצות שומן חיוניות לאדם כגון: אומגה 3, אומגה 6 ואומגה 9, כמות גבוהה של ויטמינים וויטמין- E שבין היתר משמשים כנוגדי חמצון חזקים ויעילים. מאפייני ויטמין זה מועילים במיוחד לשיער ולעור, מה שהופך את שמן הארגן לבחירה קוסמטית פופולארית.

marrakech argan oil

בתחום הקוסמטי חברות קוסמטיקה רבות מפתחות קרמים המורכבים בין היתר מוויטמין E הנחשב לוויטמין המעניק לעור חיות ורעננות.

כמו כן שמן הארגן משמש מרכיב חשוב בטיפולי ספא יוקרתיים ברחבי העולם.

השמן הוא מצרך במטבח המרוקאי, במוצרי הטיפוח והקוסמטיקה.

במטבח המסורתי במרוקו שמן הארגן טהור בלבד משמש כטבילה ללחם או לתיבול סלטים, מעל קוסקוס ולמאכלים נוספים.

שמן הארגן הטהור נחשב לאחד השמנים הטובים, דבר שהופך אותו למצרך יקר מציאות ויחיד במינו.

חשוב!

רק להיות בטוח שמרכיב שמן הארגן 100% שמן ארגן הוא המרכיב היחיד ברשימה, וכי הבקבוק עשוי זכוכית. כל חומר בבקבוק אחר מפרק את השמן, רוב המפיקים מוצרים איכותיים בעולם, לא משתמשים בשום דבר מלבד בקבוק זכוכית.

שמן אראגן קולינרי - אשר, בניגוד לשמן ארגן קוסמטי, עשוי גרעינים קלויים - זמין בסופרמרקטים רבים במרקש.

לקנות שמן ארגן מחוץ למרוקו הוא די יקר. אז כדאי להביא קצת שמן לשימוש אישי או כמתנה.

רצוי לאבטח את המכסה של השמן על ידי סרט הדבקה ולאחר מכן לעטוף את הבקבוק בחוזקה עם פלסטיק.

איפה לקנות שמנים אתריים במרוקו?

ניתן למצוא את השמן בחנויות טבע ובחנויות של תרופות.

אחד המקומות הטובים ביותר לפי המלצות ברשת הוא Herboristerie Firdaous במרקש.

כתובת: Galerie Essalam, 1er étage, Nº 26, en face de Boutique MARWA, Passage Prince Moulay Rachid, Marrakesh 40000 מרוקו

שעות פתיחה:

פתוח היום: 9:00–21:15

טלפון +212 5244-43744 :

האתר כאן

aragan-oil-morocco

שמן פריחת תפוזים

אם אתם תוהים מה הניחוח המדהים במלון שבו אתם שוהים ובסביבה במרוקו, זה בגלל שמן פריחת התפוז.

מתח הוא בעיה בחייהם של מיליוני אנשים בכל רחבי העולם. למרבה המזל, אחת הדרכים הנעימות ביותר להפיג את הלחצים הוא השימוש ב Orange Blossom essential oil.

השמן מתאים לאנשים המרגישים חוסר שקט נפשי, שרויים במתח, חרדה ועצבנות. השמן נותן תחושת חיוניות, התרוממות רוח והרגעה, מזכיר את האביב, גורם לחייך ומקל על סימפטומים גופניים הנובעים ממתח ולחץ נפשי, כגון: סבוריאה, אלרגיות, תחושת מחנק, אי־סדירות הנשימה, אסטמה, אקנה, 'טיקים', לקושי בהרדמות ועוד.

בקוסמטיקה הטבעית השמן מצוין לטיפול בעור מבוגר ועייף, בקמטים, מסייע לחידוש תאי העור, לטיפול בדלקות עור, סימני מתיחה, שומר על הלחות התקינה ואיזון השמן בעור, קופרוזיס וצלקות.

ניתן למרוח את השמן על הידיים והעור, להשתמש במתכוני אפייה, או לשים כמה טיפות במפזר ריח ולהפוך את הבית למקום עם ריח נפלא.

אחד השמנים האתריים היקרים יותר.

תבלינים

spices-getty

חנויות התבלינים של מרקש מפורסמות בערבוב החומרים שלהן וביצירת תבלינים מיוחדים לתיבול דגים, בשר עוף וכד'. מומלץ מאד לרכוש את הערבוב המיוחד לכל חנות, שסוד הרכבו ידוע רק לבעליה ומכונה "ראס אל חנות".

"ראס אל חנות" היא תערובת של תבלינים. התרגום המילולי של השם הוא מערבית “head of the shop," ביטוי שמשמעותו "הכי טוב בחנות". המתכונים של התבלינים "ראס אל חנות" משתנים מחנות לחנות, בדרך כלל מכילים הל, אגוז מוסקט, אניס, מוסקט, קינמון, ג'ינג'ר, סוגים שונים של פלפלים וכורכום.

תוכלו להשתמש ב "ראס אל חנות" בקדרת טג'ין, תבשילים, בשר, עוף, דגים, וירקות.

התבלין נשמר טוב למשך כמה חודשים.

זעפרן

saffron-getty

זעפרן הוא תבלין גורמה הגדל באזור Taliouine במרוקו, שם הוא מעובד לייצוא ושימוש ביתי. התבלין מפורסם בשל היותו התבלין היקר ביותר בעולם בשל תהליך אינטנסיבי הנובע מהקושי הרב בהפקתו, מאחר שכל פרח ממנו מופק התבלין פורח פעם אחת בשנה בלבד, בכל פרח ישנן שלוש צלקות והן נקטפות אך ורק באופן ידני.

זעפרן נחשב כמרכיב חיוני במטבח המרוקאי ומשמש במטבחים רבים אחרים גם כן. במרוקו תמצאו את התבלין זול למדי לעומת מחירי סופרמרקט חזרה הביתה, לכן כדי לנצל את המחיר ולקנות.

תבלין הזעפרן נמכר בצורת אבקה או בצורתו המקורית, שהיא חוטים כתומים-חומים.

בעת רכישת זעפרן בחרו בחוטים כתומים-חומים מאשר בצורתו האבקתית כי לזעפרן בצורת אבקה יש חיי מדף קצרים יותר מאשר חוטים מיובשים. בחרו במותג באיכות גבוהה ומספק מכובד. היזהרו מרכיבים מזויפים דומים אשר עשויים להיות מעורבבים עם החוטים.

רצוי לרכוש זעפרן בכמות קטנה שתשמש אתכם במשך חצי שנה.

תכשיטים

רוב התכשיטים במרוקו מזהב וכסף מגיעים באיכות גבוהה. בדרום, ניתן למצוא שרשראות Berber צמידים מדהימים המאופיינים בשילובים מודגשים של אבני חן למחצה, לפעמים מפלסטיק וחרוזים.

בערים Marrakech, Fes, Essaouira and Ouarzazate יש שווקים טובים במיוחד לתכשיטים. עבור תכשיטי זהב, העיר פס היא האפשרות הטובה ביותר.

תכשיטי כסף אופייניים למרוקו ולעתים קרובות נעשים על ידי הילידים Berbers של מרוקו.

בעוד נשים ברבריות מסורתיות ממשיכות לענוד תכשיטי כסף במיוחד כאשר התכשיט עובר כירושה משפחתית בטקסי הנישואין, הזהב מועדף על ידי האישה המרוקאית המודרנית כי הוא מסמל עושר.

דברי כסף ומתכות אחרות במרוקו

מרוקו מפורסמת בעבודת הנחושת שלה, בעיקר המגשים העגולים. אבל ,תוכלו למצוא מגוון אינסופי של סחורות עשויות ממתכת. נחושת, כסף, ברונזה כמעט כול פריט מורכב מדפוסים איסלמיים. תכשיטי איכות קצת יותר קשה למצוא, אבל אומנות טובה היא בדרך כלל מציאה.

פליז, נחושת, וכלי כסף הם המתכות הפופולאריות ביותר לקנות. המרוקאים מוכשרים בתחום זה, לכן ניתן לסמוך, שכמעט כל רכישה, שנעשית בשוק המתכת היא באיכות גבוהה. ערים שונות במרוקו מתמחות בעבודה מתכת מסוימת.

עבור פריטים מכסף, כדאי לקחת טיול ל Tiznit או Taroudannt. שם תוכלו למצוא פגיונות כסף, פריטים מצופים ורובים עתיקים; הרכישה הנפוצה ביותר היא קומקום התה. מגשי כסף, מגשי נחושת עגולים, פמוטים קטנים, תיבות מכתבים, מסגרות פליז ומנורות ניתן למצוא גם במרקש, פס ותטואן, הכול אותנטי למרוקו.

בפס, תוכלו לראות את האומנים דופקים בפטיש ומעצבים את המתכות.

עבודות מעץ

Medina of Essaouira Thuya wood boxes

המרוקאים עושים עבודות יפות מעץ. עמוק בתוך השוק של מרקש תוכלו למצוא דוכנים רבים, שמוכרים שידות, קופסאות לעיטים, קופסאות תכשיטים קטנות, ערכות שחמט ותיבות מעץ בעבודת יד בסגנון מרוקאי. כול תיבה שונה מחברתה. השידות מגיעות במגוון עיצובים הייחודיים לפינה זו של העולם.

הפריטים האטרקטיביים במיוחד הם מעץ ה Thuya מהעיר Essaouira.

עץ ה Thuya נמצא בהרי האטלס התיכון ושימש במשך מאות שנים על ידי אומנים בעלי מלאכה מרוקאים.

האומנים משתמשים בשורשי העץ או בענפים, זה מה שעושה את הצבעים למשתנים מחום עשיר ומבריק לכמעט שחור. לעץ ה Thuya יש ניחוח הדומה לעץ הארז שגם הוא גדל בעיקר בהרי האטלס שבמרוקו וכן בסוריה, בתורכיה ובקפריסין.

האמנים המרוקאים ממשיכים את המסורת היפה של הקופסאות לאורך ההיסטוריה, שילוב של מוצר פונקציונאלי עם מטרה דקורטיבית, שיהיה מוערך על האומנות היפה למשך דורות רבים עם ניחוח מתוק הדומה לריח הארז כאשר פותחים את הקופסא.

לעתים קרובות הפריט משובץ עם כסף או עצים אחרים. אתם יכולים לקנות מתיבות קטנות עד לתיבות גדולות, קערות, גילופים, ערכות שחמט ואפילו רהיטים. מומלץ לקנות פריטים מעץ ה Thuya ב Essaouira ישירות מבעלי המלאכה, אם אתם נוסעים בכיוון.

פריטים מיוחדים ביותר עם כמויות מדהימות של שיבוץ בעבודת יד.

מרוקו מציעה שפע של פריטים שאפשר להביא כמזכרת כגון: שטיחים מצמר או ממשי, דברי עור כמו תיקים, מעילים, צעיפים, דברי עץ, תבלינים, שמנים, כלי כסף, עבודות מתכת ועוד....

Argan Oil Amazon כאן


קנייה נעימה!

 

 

 

{my private collection}

אוסף פרטי

a place for things i love

 

  • Facebook Classic
  • Instagram Social Icon
bottom of page