top of page

Gabrielle "Coco" Chanel בעקבות הבשמים שאני אוהבת

גבריאל בונר שאנל הידועה בכינויה קוקו שאנל, הייתה מעצבת אופנה צרפתייה. שאנל עמדה בראש בית האופנה "שאנל", הקרוי על שמה. לאחר מותה בשנת  1971, עבר מפעל הבשמים של שאנל לשותפה לעסק, פייר ורטהיימר, אשר רכש בהמשך את בית האופנה כולו. לאחר מותו של פייר עבר בית האופנה לבנו, אלן, שהחליט לנסות ולשחזר את ימי התהילה של שאנל בחיפוש אחר מעצב חדש. וכך, ב 1983הציע אלן את תפקיד המעצב הראשי ומנהל הקריאטיבי לקרל לגרפלד, שעומד בראש המותג ובית האופנה "שאנל" עד יום מותו בשנת 2019 . בנוסף קרל לגרפלד היה מעצב את בית האופנה האיטלקי פנדי ובית האופנה בעל  תווית משלו.

עיצוביה של שאנל התאפיינו בפשטות ובאלגנטיות, בקווים גיאומטריים וצורות פשוטות, פונקציונאליים ונוחים לעבודה.

בנוסף, הייתה שאנל למעצבת הראשונה שהכינה בגדי נשים מבד הג'רסי, בד קל וגמיש, שעד לאותה תקופה היה בשימוש בעיקר לבגדים תחתונים. היא קיצרה את החצאיות, שנהגו להיות ארוכות ומלאות בד, וחשפה את השוקיים.

היא הייתה הראשונה שהלבישה נשים במכנסיים וחליפות נוחות ופשוטות ושיחררה אותן מהצורך במחוכים מכבידים ושמלות מגבילות.

בשנת 1922 הוציאה שאנל את הבושם שאנל מספר 5 והייתה למעצבת האופנה הראשונה שהוציאה בושם.

שאנל גם הייתה האישה הראשונה שיצרה ב 1921  את הקשר הראשון בין עולם הבישום לעולם האופנה והפכה את הבושם ל”לבוש” לכל דבר.

לשאנל, המספר חמש היה בעל משמעות - ההתגלמות הטהורה של דבר, כמו הרוח, הנשמה, והמשמעות המיסטית שלו. השבילים שהובילו את שאנל לקתדראלה לתפילה יומית הונחו בדפוסים מעגליים וחוזרים על המספר חמש.

בשנת 1920, כאשר הציגו לשאנל את בקבוקוני הזכוכית הקטנים המכילים קומפוזיציות ריח שהיו ממוספרות 1 עד 5, שאנל בחרה את הבקבוקון החמישי. שאנל אמרה לרוקח הראשי, Ernest Beaux, שאיתו פיתחה את הניחוח החדש עם החידושים המודרניים: "אני מציגה את אוספי השמלות שלי בחמישי במאי, החודש החמישי של השנה ולכן אנחנו נרשום את המספר 5 לדגם זה ונשמור את השם הזה גם לבושם, כי זה יביא לנו מזל טוב ".

הבושם של שאנל היה שונה מבשמים שקדמו לו בכך שלא התבסס על ניחוח מפרח אחד, כפי שהיה נהוג עד אז, אלא הורכב מתערובת של 50 ריחות שונים. הבושם המשלב מרכיבים סינתטיים המיוצרים במעבדה עם מרכיבים טבעיים אקזוטיים כמו: אלמוג, וניל, ילנג- ילנג, יסמין ונרולי (פריחת התפוז) שילוב של מרכיבים חושניים היוצרים יחדיו ניחוח שלא ניתן לעמוד בפניו.

הצלחתו של הבושם מיוחסת לעתים למרילין מונרו שפירסמה אותו כבושם בו היא משתמשת. כשהיא הולכת לישון, נהגה מונרו לומר, היא מפזרת על עצמה שאנל 5.

"I wear Chanel number 5".

מרילין מונרו, אחת הנשים המשוחררות והנחשקות של המאה ה-20, נהגה ללכת לישון בעירום, בתיבול כמה טיפות משאנל 5.

חיבתן של הכוכבות ההוליוודיות כדוגמת מרלין מונרו לניחוח לא הזיקה גם היא.

אחד המשפטים המפורסמים ששימש את שאנל לשיווק הבושם וניגן על מיתרי הצורך של האישה להרגיש נזקקת היה "אישה ללא בושם, לעולם לא תהיה נאהבת", כמו גם המשפט "האישה צריכה להתבשם בכל מקום על פני הגוף שבו אפשר לנשק אותה".

או "אישה ללא בושם היא אישה ללא עתיד".

"שאנל מספר 5" נחשב לבושם הנמכר ביותר בעולם עד היום.

אודרי הפבורן והשמלה השחורה הקטנה בארוחת בוקר בטיפאני'ס

פריט נוסף שאפיין את שאנל היה השמלה השחורה הקטנה, שכיום נחשבת ל"פריט חובה" במלתחה הנשית. שאנל הייתה המעצבת הראשונה שלקחה את הבד השחור, שהתקשר בעיקר למנהגי אבלות, ויישמה אותו בבגדי ערב.‏

השמלה השחורה הייתה קלילה, בגזרה ישרה ואורכה הגיע עד אמצע השוק.

בתקופת השפל הגדול ספג בית האופנה של שאנל נזקים כלכליים, אך היה זה רק עם פרוץ מלחמת העולם השנייה ב ־ 1939, שקוקו שאנל נאלצה לסגור את חנויותיה. למרות המצב הכלכלי הקשה ששרר בצרפת, היא התגוררה במלון ריץ הפריזאי הודות לקשר רומנטי עם קצין נאצי בכיר.

Gabrielle Chanel in her suite at the Ritz hotel in Paris             

בתום המלחמה, ב - 1944, זכתה שאנל לביקורות חמורות מהציבור הצרפתי בשל קשריה  הרומנטיים עם קצין הנאצי. כתוצאה מכך עברה לשווייץ, עד יעבור זעם והנושא יישכח.

 

בשנת 1954 חזרה שאנל לצרפת ולתעשיית האופנה שהשתנתה בעשר השנים האחרונות. בשנים בהן נעדרה שאנל מצרפת, עלה בית האופנה של כריסטיאן דיור והחזיר לאופנה את המראה הנשי. על מנת לזכות חזרה בפופולאריות של המותג, יצאה שאנל מהשוק האירופאי לארצות הברית. בארצות הברית זכתה שאנל לפופולאריות בקרב אנשי הוליווד, ביניהם אודרי הפבורן וגרייס קלי.‏ בסוף שנות החמישים והשישים שאחריהן חזרה שאנל למעמדה הקודם וזכתה להכרה כמעצבת אופנה נחשבת עוד בחייה.

 

קוקו שאנל הייתה המעצבת המובילה של האופנה הפריזאית קרוב לשישים שנה. כיום, כחמישה דורות אחריה, ממשיכים מעצבי העל ורשתות האופנה לסגוד לאישה ששינתה את מהות האופנה שהכירו לפניה, קבעה סטנדרטים חדשים בתחומי שיווק האופנה והצליחה להפוך את עיצוביה, לא פחות מאשר את עצמה, לאייקונים אל זמניים שיזכו כנראה לחיי נצח.

שאנל המפורסמת, הידועה יותר בשם קוקו שאנל, השאירה אחריה לא רק את "השמלה השחורה הקטנה" הבושם שאנל מס' 5 הנצחי ותיק הקווילט השחור, בעל שלשלת הזהב הנתלית על הכתף, אלא גם הרבה אמרות חכמות ושנונות.

 

ההבנה העמוקה של לגרפלד, מעצב בית האופנה שאנל, לגבי תרבות ההווה ותעשיית מוצרי היוקרה הם אלה שהנחו אותו להשתמש באלמנטים קלאסיים המזוהים עם שאנל ולהפוך אותם לאובייקטים המשתלבים בעיצובים עכשוויים. אין איש שחי את האסתטיקה של שאנל יותר ממנו. סגנונו הזכיר מאוד את עיצוביה של שאנל ובכך הצליח לגרפלד לשמר את ההיסטוריה של שאנל ולהכניס את המותג שאנל לאופנה המודרנית.

הדגם האייקוני תיק הקווילט השחור, בעל שלשלת הזהב חודש ב – 2005 בידי קרל לגרפלד, לכבוד 50 השנים לקיומו של המותג, וזכה פעם נוספת להצלחה מסחררת.

בשנת 1987 הוציאה החברה את השעון הראשון שלה. בשנת 2000 הושק שעון  היד הראשון יוניסקס של קוקו שאנל דגם J12. 

שאנל הפכה למובילה בתחום הבישום והשיווק של מוצריה אך נפגעה מהמיתון של תחילת שנות ה - 90. לקראת סוף שנות התשעים התאוששה החברה ואף התרחבה עם פתיחתם של עוד חנויות. בשנת 1999 השיקה שאנל את קו מוצרי הטיפוח לפנים הראשון שלה שנקרא "PRÉCISION". באותה שנה השיקה שאנל גם קולקציה ראשונה של משקפי שמש. שאנל התפתחה והקימה סניפים אשר מציעים רק מוצרי אקססוריז במקביל להקמת קו הלבשה תחתונה לגברים. עד סוף שנת 2002 נפתחו למעלה מ – 25 חנויות של שאנל בארצות הברית.

הבשמים האהובים עלי

קוקו מדמואזל  מבית Chanel

קוקו מדמואזל הוא בושם נצחי, בעל *תווים ארומאטיים לא מתוקים, אלגנטי, אופנתי, עכשווי מתוחכם ונוצץ. הבושם פשוט וחושני לנפש הצעירה והחופשייה. אופק של ריחות יוקרתיים חגיגיים, מסתורי משום שהאקורד בעצמו לא מריח כמו שום דבר אחר שאנחנו מכירים. בושם קלאסי ונפלא, נשאר זמן רב על הגוף ויחד עם זאת צעיר ונעים. ניחוחו משלב תווים של תפוז ברגמוט, ורד, יסמין ופצ'ולי.

*התווים העליונים הם כוסברה, פריחת רימון, מנדרינה כתומה, אפרסק, יסמין ושושנה בולגרית. התווים האמצעים הם מימוזה, ציפורן, פריחת תפוז, תלתן וורד ואילו בבסיס התווים הם ענבר, אלגום, חתול הזבד ווניל.

קוקו מדמואזל  הוא אחד מהבשמים הקלאסיים והמובילים ביותר בשוק הבשמים בעשרים השנה האחרונות. אין זה מקרי כי רבים קוראים לבושם זה 'אגדי'. בושם זה זכה למקום חמישי ברשימת הבשמים הנמכרים ביותר ברחבי העולם. ריח הבושם הכובש המשלב תפוז ברגמוט ורדים יסמין  ופצ'ולי שמצליח לכבוש נשים רבות מדי שנה.

הבושם המושלם לטעמי.

אלור מבית Chanel

Allure לנשים הוא בושם עם נוכחות, בושם בוגר, חושני, בעל ניחוח רענן, סקסי של פירות בשילוב של פרחים עדינים. Allure הושק בשנת 1999. הבושם מכיל *תווים של ברגמוט, מנדרינה כתומה, אפרסק, ארז, וניל, ורד, יסמין, אדמונית, מגנוליה, פריחת תפוז, לוטוס וטיבר. הבושם נותן תחושה עשירה של פנטזיה, ריח ממושך שמספק הרגשה רעננה במשך היום כולו. מומלץ לאישה המודרנית.

 

צ'אנס /Chance מבית Chanel

פרוש המילה Chance בצרפתית 'מזל'.Chance  הוא הגרסה הקלילה והרעננה של הבושם "קוקו מדמואזל" של שאנל והוא הבושם היחידי של החברה שמגיע בבקבוק עגול בניגוד לבושם הקלאסי שאנל 5 שמגיע בבקבוק מלבני. זה לא מקרי, זה 'גלגל המזלות', גל של רעננות שנפגש עם צליל של פרחוניות וממשיך עם הרכב של חריפות אוריינטלית חושנית. הניחוח בלתי צפוי, נוצץ, רומנטי, מלא שמחת חיים, שובבות וחופש.

הבושם מורכב מפלפל ורוד, לימון ואננס *בתווים העליונים. הלב שהוא התווים האמצעיים כוללים יקינתון, יסמין ואיריס, ואילו הבסיס מורכב מענבר, פצ'ולי, וטיבר ומושק לבן שמוסיף אלגנטיות לכל ההרכב המודגש הזה של ריחות.

הבושם נוצר על ידי Jacques Polge  בשנת 2003.

מושלם ללבוש יומיומי.

בסופו של דבר ואחרי הכל ניחוח יכול להיות אישי.

ריחות טובים תמיד עושים מצב רוח טוב. בושם יוקרתי תמיד יכול להיות מתנה נהדרת ומפנקת, אך עדיין מדובר במתנה יקרה. לכן אם החלטתכם לקנות בושם לאדם שאתם אוהבים, תוודאו שאתם יודעים היטב מה אוהב/ת מקבל/ת המתנה. מה שלא יהיה, פתק החלפה הוא חובה. 

Designer Coco Chanel gave the world the little black dress, Chanel No. 5 perfume, and the revolutionary notion that style could be both classic and casual
 

                                 קוקו שאנל: שמלה קטנה אישה גדולה

 

האתר

לקריאה נוספת כאן

 

*בדומה לפירמידה בושם מורכב משלוש שכבות: תווים עליונים, תווים מרכזיים ותווים בסיסיים.

התווים העליונים, המכונים גם תווי ראש, מתנדפים תוך 20 דקות מרגע ההתזה, בדרך כלל ריחות קלילים המופקים מפרי הדר. התווים המרכזיים, המכונים לב הבושם, מתפתחים עם הזמן והם יאפיינו, יגדירו את משפחת הבושם, עמידים במשך שעתיים עד ארבע שעות. התווים הבסיסיים, המכונים נשמת הבושם, העשירים העמידים ביותר ומעניקים לבושם את העומק. בדרך כלל מתבלינים, פטריות, טחב ועוד. עמידים לאורך שעות.

 

מקורות

http://en.wikipedia.org/wiki/Chanel_No._5

http://en.wikipedia.org/wiki/Karl_Lagerfeld

http://www.huffingtonpost.com/2014/08/19/coco-chanel-fun-facts-birthday_n_5688347.html

http://www.vogue.co.uk/spy/celebrity-photos/2009/07/17/coco-chanel-quotes-and-photos/gallery/392381

http://www.infoplease.com/biography/var/cocochanel.html

http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A7%D7%95%D7%A7%D7%95_%D7%A9%D7%90%D7%A0%D7%9C

http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A9%D7%90%D7%A0%D7%9C_(%D7%97%D7%91%D7%A8%D7%94)

http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%91%D7%95%D7%A9%D7%9D

http://www1.amalnet.k12.il/sites/Mifgashim/Pages/ChanelCoco.aspx

http://fashioneditorsnotes.blogspot.co.il/2012/08/blog-post_2861.html

http://www.haaretz.co.il/gallery/1.1371564

http://www.callperfume.co.il/print?c0=24076

http://www.mivzakon.co.il/Articles/general/7148/%D7%A7%D7%95%D7%A7%D7%95_%D7%A9%D7%90%D7%A0%D7%9C.html

 

 

 

{my private collection}

אוסף פרטי

a place for things i love

 

  • Facebook Classic
  • Instagram Social Icon
bottom of page